Ouderen in beweging

Gemino 60 met grote banden

Blijven bewegen is erg belangrijk voor ouderen. Maar hoe blijft u in beweging als u niet meer helemaal goed ter been bent? Wij leggen uit waarom het zo cruciaal is om te blijven bewegen en waar u toegankelijke oefeningen kunt vinden die u met uw rollator kunt uitvoeren.

Wat is het belang om te bewegen voor ouderen?

Er zijn officiële richtlijnen voor het bewegen bij ouderen. Deze richtlijnen vertellen dat u minstens 150 minuten per week matig tot intensief moet bewegen. Dit kan bijvoorbeeld wandelen, fietsen of fitness zijn. Hoe meer u beweegt, hoe beter het is voor uw gezondheid. Ook is het van belang dat u tweemaal per week balansoefeningen doet. Hierdoor versterkt u uw balans en is er een verkleint risico dat u snel valt. Er zijn nog veel meer pluspunten op te noemen van het bewegen bij ouderen. Naast dat uw conditie op peil blijft, zijn er een aantal voordelen waar u wellicht niet direct aan denkt.

Voordelen van bewegen voor ouderen

  • U bouwt sociale contacten op bij bijvoorbeeld groepslessen
  • U gaat hart- en vaatziekten tegen
  • Uw longen en hersenen hebben er baat bij
  • U bouwt uw balans op waardoor het risico dat u valt verkleint wordt
  • U bouwt spieren op waardoor u langer zelfstandig dingen kunt doen
  • U vermindert stress en de kans op depressies neemt af

Ouderen bewegen te weinig

Volgens onderzoeken van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu bewegen ouderen te weinig terwijl dit wel erg belangrijk is om bij te houden. Ouderen die niet of nauwelijks sporten hebben meer kans op botbreuken en spierverlies wat bijvoorbeeld kan zorgen dat de loopsnelheid achteruit gaat. Het is daarom van belang voor ouderen om te blijven bewegen. Zelfs als u gebruik maakt van een rollator bij het lopen, is het mogelijk om te blijven sporten!

Bewegen met de rollator

Blijven bewegen kan op veel verschillende manieren. Het maakt niet uit of u goed ter been bent of dat u afhankelijk bent van uw rollator. Er bestaan veel oefeningen voor ouderen om te blijven bewegen. Een wandeling naar de supermarkt en het inruimen van de boodschappen zijn al goede vormen van bewegen.

Naast wandelen kunt u op veel verschillende manieren in beweging blijven. Op internet zijn er veel oefeningen te vinden over hoe ouderen kunnen bewegen met behulp van een stoel of een tafel. Flesjes water of boeken zijn goed te gebruiken als gewichtjes om verschillende oefeningen mee uit te voeren. Ook zijn er op televisie verschillende bewegingsprogramma’s zoals Nederland in beweging. U kunt veel van deze oefeningen zittend uitvoeren. Daarom raden wij aan om een rugsteun voor uw rollator aan te schaffen. Hiermee kunt altijd en overal uw oefeningen uitvoeren op uw rollator.

Belangrijk voor veilig bewegen met rollator

Zorg er hierbij voor dat u een rollator kiest die goed bij u past. Wij hebben bijvoorbeeld verschillende buiten rollators die heel geschikt zijn voor buitenwandelingen of lichtgewicht rollators om makkelijk te manoeuvreren binnenshuis.

Wij helpen u graag bij het uitzoeken van de beste rollator, zodat u zelfstandig kunt blijven bewegen. Heeft u advies nodig of bent u benieuwd welke rollator goed bij u past? Ontvang gratis online advies, maak een afspraak bij een Gemino dealer in de buurt of lees onze 7 tips voor het kiezen van de juiste rollator.

Gerelateerde berichten

Geef een reactie